Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten en dan wil je je doelgroep bereiken met de boodschap wat jij te bieden hebt. Het is dus belangrijk om te weten wat jouw doelgroep nodig heeft en hoe je ze aanspreekt. 

Met je marketingboodschap zeg je in één zin wat je doet, voor wie je dat doet en wat het diegene oplevert. Toen ik mijn bedrijf startte had ik mijn marketingboodschap helder: Ik help ondernemers met slim en efficiënt werken. Want ik neem hen taken uit handen, kan processen vereenvoudigen en dat levert tijd op voor de ondernemer om zich te focussen op wat voor hem of haar het belangrijkst is. En dat zijn de klanten en het leveren van de producten en diensten. Dat zorgt voor meer omzet en daardoor kan het bedrijf groeien.

Nieuwe inzichten

Ik ga regelmatig met ondernemers in gesprek en vraag dan ook weleens hoe het op hen overkomt. Want die ondernemers behoren tot mijn doelgroep. En ik merkte dat mijn boodschap niet  iedereen aansprak. Gisteren was ik op de Open Coffee in de Kempen, een maandelijkse netwerkbijeenkomst voor ondernemers in onze regio. Het leuke aan deze bijeenkomst is dat je je netwerk uitbreid, maar zeker ook dat je met andere ondernemers in gesprek gaat en van gedachten kunt wisselen. Dat levert soms nieuwe inzichten op.

Vrijheid

Zo ook gisteren. Ik sprak met een van de andere ondernemers en zij vroeg me: “Waarom ben je voor jezelf begonnen?” Mijn antwoord was vrijheid, waarop zij antwoordde: “Hoe mooi is het dat jij die vrijheid ook aan anderen kan geven.” BAM! Dat was raak. Want inderdaad, als ik een ondernemer taken uit handen neem, dan levert dat hem of haar tijd op. En tijd is vrijheid. Vrijheid om zich meer bezig te houden met klanten en het leveren van de diensten of producten. Om datgene te doen waarvoor hij of zij juist ooit voor zichzelf begonnen is. Of het levert extra vrije tijd op om meer leuke dingen te doen met de partner of het gezin. In ieder geval levert het vrijheid om te doen wat hij of zij leuk vindt om te doen.

Ik ben er ’s avonds meteen voor gaan zitten en mijn marketingboodschap aan te passen: Ik geef kleine ondernemers de vrijheid om te doen waar ze blij van worden. Laat me in een reactie weten wat jij ervan vindt.