Dienstverlening en klantenservice

Een goede basis voor bedrijfsgroei

Als je groeit met je bedrijf ga je al snel uitbreiden en werk uitbesteden door personeel aan te nemen of derden in te huren. Echter, snelle groei heeft valkuilen die een risico zijn voor je bedrijf en een gevaar zijn voor de bedrijfsgroei.

Om op te schalen en verder te groeien moet je zorgen dat de basis van je dienstverlening staat. Je biedt een dienst die een klant zoekt en klanten zijn tevreden. Het is van belang dat je de tijd neemt om de basis zodanig in te richten dat je bedrijf hierop kan bouwen en groeien.

 

Zet de basis neer in 5 stappen:

=

1. Breng voor elke dienst in kaart hoe de werkzaamheden uitgevoerd worden. Wat moet wanneer gebeuren en wie voert de taken uit.

=

2. Bekijk welke werkzaamheden geautomatiseerd kunnen worden en welke tools* ingezet kunnen worden om tijd te besparen.

=

3. Werk het proces uit.

=

4. Implementeer waar nodig een tool.

=

5. Zorg dat het systeem loopt en stel dit regelmatig bij.

Door het optimaal en digitaal inrichten van de werkprocessen zorg je dat alles soepel loopt. Het voorkomt fouten waardoor je minder ‘brandjes hoeft te blussen’ en achter de feiten aanloopt. Dit scheelt enorm veel tijd en geld.

* Veel software wordt als een online dienst aangeboden. Deze software as a service, afgekort als SaaS, hoeft niet aangeschaft te worden maar je sluit een overeenkomst af bijvoorbeeld per maand of per jaar. Dit maakt vele tools betaalbaar en eenvoudig in te zetten wat je tijdsbesparing oplevert.

Ilonka heeft mij geholpen met het structureren van mijn werkprocessen en terugkerende taken te automatiseren. Daarbij heeft zij gekeken hoe de informatievoorziening richting mijn klanten verbeterd kon worden en heeft zij uniformiteit aangebracht in alle communicatie-uitingen. Ook heeft ze structuur aangebracht in al mijn documenten en programmaonderdelen en deze aangepast in mijn nieuwe huisstijl. Dat heeft mij ontzetten veel tijd bespaard.

Ik vind het superfijn dat Ilonka met mij meedenkt en ideeën aandraagt. Ze pakt veel dingen zelf op en als ze iets niet weet van een online tool dan gaat ze op onderzoek uit om de kennis tot haar te nemen. Ze denkt vooruit. Als ik zelf iets verander dan zegt ze gelijk: ‘denk je dan daar en daar ook aan, want dat moet dan ook aangepast worden’. Ik vind het prettig om met haar samen te werken. Brenda van Dijk

De High-End Strateeg

Ik kan je helpen bij het uitwerken en digitaliseren van je bedrijfsprocessen en ik adviseer je over het inzetten van de juiste tools.

Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Klantenservice wordt steeds belangrijker om onderscheidend te zijn

 

Optimaliseer je klantenservice in 7 stappen:

=

1. Zorg voor een uniforme uitstraling in al je communicatie-uitingen.

=

2. Bepaal hoe snel en op welke wijze je vragen van klanten afhandelt en zorg dat alle teamleden dezelfde wijze hanteren.

=

3. Zorg dat de juiste informatie op de website staat, zodat je potentiële klanten niet afhaken.

=

4. Zorg dat klanten tijdig de juiste informatie ontvangen. Als je bijvoorbeeld veel dezelfde vragen krijgt, kijk dan waar je je communicatie moet verbeteren. Dit scheelt tijd en voorkomt frustratie bij de klant. Kijk waar je de informatievoorziening kunt automatiseren.

=

5. Maak een overzicht van de klantreis. Breng alle contactmomenten van de klant in beeld: welke contactmomenten zijn er, hoe gaat dat en hoe is de beleving van de klant? Dit geeft je inzicht waardoor je verbeteringen door kunt voeren.

=

6. Neem verbeterslagen mee in het systematiseren van je dienst.

=

7. Lever meerwaarde. De klant verwacht dat jij met jouw dienst voorziet in zijn behoefte. Als de klantbeleving boven verwachting is, dan lever je meerwaarde. Enthousiaste klanten worden jouw ambassadeur. En de beste reclame is immers mond-tot-mondreclame.

Welke stappen heb jij reeds gerealiseerd?

En bij welke stappen kun je hulp gebruiken?

Ik kan je op een van de volgende manieren helpen: 

 

1.  1-op-1 advies op maat met een plan van aanpak
 
2. Het optimaliseren en implementeren van 1 onderdeel binnen je bedrijf op projectbasis
 
3. Structurele samenwerking voor een vast aantal uren per maand